Placera hemsidans knappar bästa sätt

Click-to-Action-knappar (CTA-knappar) är en av de viktigaste elementen på en hemsida för att uppmuntra besökare till att interagera och ta önskade åtgärder. Genom att strategiskt placera CTA-knappar kan du optimera konverteringar och uppmuntra besökare att bli potentiella kunder. I denna artikel kommer vi att utforska några enkla och effektiva metoder för att placera CTA-knappar på din hemsida, tillsammans med exempel på hur du kan använda dem för att maximera engagemang och konverteringar.

Så kan man tänka

  1. Placera CTA högt upp på sidan Placera dina CTA högt upp på sidan där de är synliga direkt när besökaren landar på din hemsida. Detta gör det lättare för besökaren att hitta och ökar chansen att de klickar på knappen.
  2. Färgen på din knapp kan påverka konverteringsgraden. Använd en färg som sticker ut från resten av hemsidan för att fånga besökarens uppmärksamhet. Vanligtvis fungerar en färg som skiljer sig från hemsidans färgtema bra.
  3. Undvik generiska rubriker som ”Klicka här” eller ”Läs mer”. Använd istället tydliga och specifika rubriker som förklarar vad som händer när besökaren klickar på CTA. Till exempel, ”Boka din konsultation nu” eller ”Ladda ner vår gratis guide”.
  4. Placera flera CTA på sidan för att öka chansen att besökare klickar på dem. Men se till att de inte är för många och att de inte konkurrerar med varandra.

Sammanfattningsvis

En välplacerad och tydlig Call-to-Action kan göra en stor skillnad för din hemsidas konverteringsgrad. Tänk på att testa och experimentera med olika placeringar, färger och texter för att hitta den bästa kombinationen för din hemsida och din målgrupp.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *